Triatlon - check!

Oj Oj Oj!!! Igår gjorde jag triatlon debut, jag hade hittat Sickla Triatlon på FB. Ett träningstillfälle men med tidtagning. Ca 800 m simning, 17 km cykling och 3,1 km löpning. Jag var mest nervös för växlingarna, tänkte mig att det skulle ta typ 10 min att få av sig våtdräkten.

Nåväl, jag kom dit och anmälde mig och sen småpratade lite med några människor, fick lite bra tips och sen var det samling vid stranden! Nytt deltagarrekord på 78 personer! Tyvärr ingen Lisa Nordén (hon hade dykt på för några veckor sedan och slagit banrekord på 45 min).

Så var det dags, ner i vattnet och simningen körde igång, OMG. Shit, det var trångt, fötter och armar överallt och dessutom låg solen rakt mot ögonen och mina simglasögon immade igen, jag såg INGENTING! Ganska snabbt fick jag ta upp simglasögonen i pannan och simma bröstsim, jag låg stadigt bland de sista, det visste jag att jag skulle göra. Jag simmade och simmade och simmade och kom typ aldrig fram! Det var tungt och kroppen var typ helt färdig när jag äntligen var klar med 800m simning. Shit, hur ska detta gå tänkte jag?!

Jag var rätt nära på att bryta, men så tänkte jag att nej, det får ta den tid det tar! Så, upp ur vattnet, krångla av sig våtdräkten, på med shorts, linne, strumpor, skor och cykelhjälm och sen iväg! Växlingen gick jättebra, tog inte alls lång tid och jag blev rätt förvånad över mig själv! Nåväl, i början av cyklingen hade vi motvind, det blåste på rätt bra men samtidigt kändes det skönt att vara i "mitt element", cykling är nog den del där jag känner mig mest stark! Det var bara att trampa på, trampa på. Så kom jag till punkten där man skulle vända tillbaka och det kändes bra att få vinden i ryggen igen!

Tillbaka in till stranden och växling igen, av med cykelskorna, hjälmen och på med löpskorna. Tog även fram solglasögonen som jag hade i ryggan och sen iväg igen! OMG - shit, mina ben var som trästockar. Jag kan absolut inte kalla det där för löpning, snarare stappling.. Men, det var bara att mata på. Jag var inte trött rent kondistionsmässigt, alltså inte speciellt hög puls, utan det var allt i kroppen som var trött! Benen var sega och stela. Men jag stapplade mig fram och gick i uppförsbackarna. Äntligen, började jag se målområdet och fick till någon form av liten spurt! I mål, jag ropade mitt startnummer "45" och sen var det bara att pusta ut!

Så, på totalt 1:17:26 genomförde jag mitt första triatlon. Det var en helt ny upplevelse, hur kroppen reagerar när man ska ge sig ut efter att ha både simmat och cyklat! Det var ett bra avstamp inför Stockholm Triatlon, där är det lite kortare simning, men längre cykling och löpning. Det var iaf inte mitt sista triatlon, sjukt jobbigt var det och jag har ALL respekt för triatleter!

I övrigt har senaste veckan bestått av lite all möjlig träning, midsommarafton cyklade jag typ 30 km, sen några dagar senare simmade vi ca 2000m på 60 min, sen i tisdags var det löpning igen, intervaller i baacke och på fält! Idag ska jag iaf ha vilodag från rejäl träning, benen är stela och jag är lite lite mer snorig än vad jag borde vara - snoret kan ju ioförsig vara pollen, jag måste verkligen lära mig att ta mina pollenmedeciner, så slipper jag näsfontän när jag är ute och tränar!!

Vansbro börjar ju närma sig med stormsteg! I vecka kvar nu! Det känns rätt lugnt, det är ju bara paddla på med armarna och tillslut kommer man fram!

Nu är det vilodag! :)

Halvvättern och semester

Halvvättern avklarades för ett par veckor sen. Jag började träna efter förkylningen ca 2 veckor innan och hann med 3 cykelpass fördelat på 3 tillfällen, med 25 km som längsta pass. Jag hade med andra ord inga höga förväntningar på prestationen inför vättern. Men väl där gick det ändå bra tycker jag, vi höll en snitthastighet på över 25km/h, inkl stoppen. Det var bättre hastighet än tjejvättern, trots att jag var sämre tränad i år. Mycket sitter i huvudet och det här korset tycker jag var riktigt roligt. Vi höll ihop, hade bra flyt, ok väder osv. En bra dag helt enkelt :-)

Jag har inte tränat något sen dess. Sitter just nu på ett plan till palermo, och ska vara borta 12 dagar. Löparskorna när träningskläderna är med, så vi får se om det kan bli lite träning får nere. Även cykelskor och pedaler är nerpackat då vi läst att det ska vara grymt att cykla landsväg på sicilien, dock verkar det krävas egna skor och pedaler på de flesta uthyrningsställen. Det är runt 30 grader dagtid på sicilien nu och runt 23 på natten, så någon stenhård träning kan jag inte räkna med att få, men något kan det kanske bli :-)
Jag kommer hem natten till torsdag och på fredagen blir det vansbro halvsim. Ingen optimal uppladdning av mig som vanligt. Men nu ska jag njuta av sol och värme, fira min mamma som fyller 60 och strunta i vad som är bra och dålig uppladdning. Hoppas ni alla hade en trevlig midsommarafton igår! /Hillevi

First day!

Idag är det första dagen på nya jobbet. Nervöst? JA!

Men, jag tror det kommer gå bra, hittills på alla mina (nåja, 4) arbetsplatser har ju allt gått bra och jag har trivts, men det är alltid jobbigt i början! Man har inte koll på alla sociala "koder" och så.

Träningen igår bestod av gymmet (!!) Har nog inte varit där sedan hm.. innan första spanienresan? Dessutom körde jag styrka!! Kors i taket! Blev lite serier med kettelbell kloten. Tot 30 min + 10 min uppvärmning. Styrkan känns i baksida lår idag kan jag lova!

Idag har löpargruppen blivit lovade intervaller i Hammarbybacken! Tufft är nog bara förnamnet kan jag tänka mig!

Det är typ 25 min kvar tills jag ska åka och jag har nog varit färdig i ca 15 min redan... Tidspessimist? Bättre att sitta och vänta än att stressa i alla fall!

Önska mig lycka till, både nu på dagen och sen ikväll! :)
/Anja

Nu ska det hända grejer!

I morse var jag uppe tidigt för att fixa, idag har jag hunnit med mycket. Bland annat har jag premiärslagborrat i lägenheten. Äntligen har jag fått upp anslagstavlan i hallen och en tavla i vardagsrummet!

Dessutom har jag packat upp och byggt ihop Racern efter Vättern, jag har helt enekelt inte hunnit packa upp och montera ihop den - men nu så! Dessutom har jag fått svar från cykelklubben så på onsdag hoppas jag kunna ta mig iväg på träning med dem (om jag inte har allt för mycket träningsvärk).

För på tisdag är detdags för löpintervaller i Hammarbybacken! Jag ser fram emot hur jag på tiskväll/ons fm kommer vilja jämna Hammarbybacken med marken! På tisdag är det även min första dag på nya jobbet. Behöver jag säga att nerverna börjar komma?

Idag blir det en vilodag, jag ska iväg till Bromma blocks (med bil denna gång!) för att köpa spån och hö till Oakley. Dessutom är jag på jakt efter småspik så jag kan spika upp hängare till min Syrras teckningar hon målat som jag fått.

Ja, inte så mycket mer att rapportera, förberedelserna inför Vansbro har börjat, jag har bokat tågbiljetter så det är kirrat. Ska förhoppningsvis få ihop lite simtimmar så jag känner mig hyfsat i form :)

Långpasset!

Hu! Idag var det som sagt dags att kicka igång benen efter viloveckan! Långpass stod på schemat och det var planerat 15+10 km. TUFFT kännde jag redan innan. Skulle jag orka?

Väl ute vid Ursviks motionsområde samlades typ 25 personer upp och det var verkligen härligt väder! Sol och en fläktande bris! Vi körde igång, kroppen svarade bra och det kändes fint i början, klart jag fick slita, men det var överkomligt!

Dock kroknade jag efter halva ungefär, vi delade upp oss och vi var 4 personer som tog långsammaste takten, det var kul att få prata lite och inte känna sig stressad. Sista 3-4 km tog verkligen aldrig slut och jag hade verkligen ont i kroppen.

Tillslut var vi iaf tillbaka vid starten och det känndes bra, i med vätska och fika i kroppen, totalt blev det alltså 14,57 km, under 1h och 52 min, 229 höjdmeter och 1153 kcal! :) Medelpulsen låg på 175 bpm och toppnoteringen i 193 bpm!

Nu har jag iaf tränat klart för dagen, jag får se vad morgondagen bjuder på... Jag behöver iaf köpa nytt spån till Oakley. Dessutom vill jag köpa lite blommor till min balkong och fixa lite här hemma.

/ Anja

Dags att dra igång igen!!

efter nästan en veckas vila är det nu dags för att ta tag i träningen imorrn!

Det stor löpningslångpass på schemat med Team Nordic Trail, vi får se hur kroppen svarar efter vilan, förhoppningsvis svarar benen bra!

I övrigt har jag tagit kontakt med en cykelklubb här i Stockholm som jag hoppas kunna träna lite mer och dessutom är det träningskvällar inför Triatlonet varje tisdag - tyvärr alltså samma dag som löpningen, men eftersom löpningen har uppehåll i juli ska jag förhoppningsvis hinna åka dit någongång!

Dessutom har jag fått massor med fina målningar som min syrra målat och massa inspiration att fixa och sätta upp tavlor på väggarna här hemma! Jag måste bara låna en slagborr så jag kan borra i betongen :)

Kram / Anja

lite bilder!!

just nu sitter jag i min syrras lgh i Malmö och väntar på att hon ska duscha färdgt. så vad passar bättre än att posta lite bilder?

på plats i Motala, cyckeljustering och packning av sadelväskor utanför bilen innan start!

på plats på torget vid start, glada och förväntanafulla, 150 km cykel framför oss!!

depåstopp innan ombergsbacken efter 32km, jag kände mig stark och pigg!!

ärofylld hedersplats innanför dörren, halvvättern, halvvasan och tjejvasan!

HALVVÄTTERN 2013

5 h och 55 min

CHECK!

Dagen började igår med en ganska tidigt uppstigning, vi hade förberätt med tre racerhojjar på biltaket och vi styrde den mot Motala. Väl på plats hämtade vi startbevis och kollade i mässhallen.

Efter det var det dags att göra sig i ordning. Cyklarna skulle ner från taket och cykelväskorna skulle laddas med geler, bars och eventuella kläder. Vi hade nog alla lite fjärilar i magen, jag kanske minst men...

Strax innan 10 var vi på plats på torget och ganska snabbt var det våran tur i fållan, och kl 10:00 var vi iväg! Klockan sattes igång och det var en rätt skum känsla att veta att man skulle cykla i typ 7 h frammåt! Men vi trampade på, ganska snabbt hittade vi förmodligan BÄSTA klungan, två killar som drog för två tjejer, vi la oss snabbt där och höll rygg fram till Omberg, och betydligt fortare än förra året gick det! Efter de första tre milen var mina ben lite möra, jag kände mig lite seg och hade tryckte i mig både bulle och gel i kontrollen!

Och så var det dags för backen, trampa trampa trampa! Min klocka började här någonstans varna för "varvminnet fullt" typ... Jag kunde ju inte stanna och försöka lösa problemet så jag fick hoppas på det bästa och trampa på! Efter backen var det den härliga skogen och nerförsbacken! Fort gick det! Enligt klockan hade jag tophastighet påå 112 km/h!! (!!!!) det vet jag inte om man kan lita på helt men..

Efter den andra kontrollen vid ca 50 km började mina växlar krångla, hoppade och hackade.. Cykeln verkade verkligen inte glad och jag hoppades även här på det bästa! Att det snabbt skulle gå över men det bara fortsatte och fortsatte. Perfekt tänkte jag, först klockan och nu cykeln!! Inte min teknikdag verkligen!! Efter 67 km ville inte klockan alls vara med så det var bara att köra på känsla!

När vi äntligen kom till nästa kontroll vid 100km hade jag sådeles kört nästan 50 km med hackande växlar. Jag åkte direkt in till servicedepån och fick hjälp med lite oljande av kedjan och lite skruvande. Så fungerade växlarna som de ska! :D Kroppen kändes fortfarande pigg och benen svarade bra för min del! Det ända som var var att jag så himla hungrig! Försökte mätta magen med både bullar och bars, men den fyllnaden tog ganska snabbt slut!

Så for vi iväg på de sista 50 km, vi hade fortfarande den perfekta ryggen och drog, de fyra personerna som vi hittade från start! Innan sista kontrollen (vid 130km) pratade vi med dem och de skulle skippa den, och vi ville ju allt annat än att släppa dem! Jag tog en gel i farten och drack vatten - för att fylla på med lite energi till sista 2 milen! Sista milen hände det som inte riktgit fick hända för min del, jag snuddade till i däcket framför mig och hjärnan kopplade inte med kroppen så jag fick inte bort fötterna från pedalerna och föll som en fura i asfalten! Tur i oturen ramlade ingen efter mig och jag var nog så trött att jag bara ramlade ihop och inte tog emot mig något - det enda menet jag fått är ett litet skrapsår på ena axeln och på knogarna. Jag var rätt snabbt uppe och hjärnan var så med attg jag testade så bromsarna funkade innan jag körde igen. Tidigare under loppet såg vi 2 ambulanser och det är lite läskigt att se hur snabbt det kan gå när man är trött och hur oskyddad man verkligen är!! Jag är glad att det gick så bra som det gjorde.

Vid sista milen höll vi strikt koll på klockan och insåg att vi nog skulle klara 6h spärren, men vi valde att trycka på lite till! För min del var det inga problem att trampa, jag var mest trött i hjärnan för att bromsa och kordinera rörelser händer-fötter-hjärna. Jag tog det lite försiktigt i motala innan jag rullade in i mål! Fantastiskt skönt!! Under 6 h!! Det känns fantastiskt! :D

Det visar ju bara hur bra kroppen är, för min del har det inte varit jobbigt alls idag, jag tror min vardagscykling gjorde mycket i denna tävling! Jag är van att sitta på cykel, även om jag inte är van att sitta på cykeln 6h i sträck! Nu har vi i halvklassikern gjort 195km och har 16,5 km kvar!! Fantastiskt!! :D :D

Nu ska jag börja packa, imorrn flyger jag ner till Malmö för att hälsa på min syrra. Loppet och flygresan har gjort att dagen stått lite i skuggan, idag har det varit min sista dag på Atletica gymnasiet, mycket tårar har runnit och det har varit en tung dag. Jag försöker tänka på det som början på något nytt - för nästa vecka får jag börja på en ny skola! En fantastisk möjlighet som jag är jätteglad att jag fått!!

Tack för en fantastisk dag igår Hille & Manne!!

På G!!

Som Anja nyss skrivit så sitter jag nu på centralen. Har blivit väldigt lite bloggande, jag har väl inte ens berättat om nybörjarträningen i början av maj?! Oj oj pinsamt dåligt...

Jag har alltså flygit med min racer från Skellefteå och därefter åkt flygbuss in till centralen, vad jag kan se så har det gått alldeles utmärkt! Sista två veckorna har jag varit förkyld, hälsade på min syster i Dublin i slutet av maj och det är så kallt inomhus där!!! Tror det mer är nedkylning än förkylning då jag inte känt av det i kroppen förutom ingen träning. Har läst på om huskurer i veckan och proppat mig med riven ingefära, honung, pressad citron och vatten... Tyckte det var hyfsat gott till jag fick tillbaka smaken - urk! Men det gick ner och nu har jag bara lite ont i halsen på morgon. Vet att man inte ska träna då det är farligt men jag missar helt enkelt inte det här...

I år har jag faktiskt cyklat kring 17 mil totalt före, cyklat med damcykeln hela vintern och tränat mer än förra året, så det kan väl inte bli så sjukt plågsamt som förra året?! Jag hoppas iaf på inga tårar i flyget hem på måndag :)

På nybörjarträningen gick det ganska bra, fick mycket tips och lära mig massor. Klungkörning och tecken bl.a., hoppas det inte blir så mycket sånt, känner mig inte helt haj på det... Blev tipsad om att höja sadeln 0,5 cm och hålla händerna högst upp på styret och inte i "bocken", det har gjort undervärk för ryggen!!!

Ni som har kollat på min användare på Garmins sida kan se några sv mina pass. Har blivit kring 3 mil typ alla men det har känts bra, rumpan har vant sig lite av den stenhårda sadeln.

En bättre rapport kommer efter loppet imorgon, vi startar kl 10! Håll tummarna nu!!!

/Matilda

Snart dags!!

I skrivande stund befinner sig nog Matilda precis i ett plan som landat på Arlanda, jag själv är typ färdigpackad och racern är ju sedan i förrgår nerpackad i väskan.

Just nu ser klädseln ut som följer:
Cykelshorts
Nikelinne
(förlängningsben)
(Underställströja)
(vindjacka)
Energigeler och bars

Jag tvivlar på att det i parentes egentligen komemr behövas, vädret ser ut att vara på vår sida,

Nu är det bara att tagga till sista dagen och sen trampa så det ryker imorrn!! :D

Nu ska jag fixa det sista och sen blir det av för att möta Manne på centralstationen för lunch! :D

TAGGA TAGGA TAGGA!!!

Bra sistatur!!

Sådär, klockade in 38 km idag på lite mer än 2 h. Tempot går ju rätt segt i trafiken, men turen känndes jättebra! Benen kändes pigga, huvudet var med och vädret var underbart! Tog en paus vid Bromma blocks och åt wienerbröd och drack en kaffelatte! :D

Nu är lunchen i magen, Oakley är utomhus och jag ska nog ut och sätta mig på balkongen och vila lite.

Nu är det näraa!! :D
/anja

Sista rundan och sen logistiken!

Idag ska jag ta sista cykelturen inför Halvvättern! Blir vanliga turen ut till IKEA. Den känns lagom med sina dryga 3 mil.

Sen ska racern packas ner i väskan och cykelskorna, hjälm och allt ska packas ner. Det är verkligen nära nu!! Läskigt nära! :)

Jag har inte fått så pass många längre cykelpass i benen för att det ska kännas helt bra, men vi får helt enkelt ta turen i den takten vi orkar!

Trevlig nationaldag på er!!

våtdräktspremiär!

vårdräkten passar och imorrn blir det utomhusbads- och våtdräktspremiär! :-D jag har inte morgontränat på evigheter känns det som, så nu är skolväskan packad med kläder inför imorrn! anja

Nya prylar!

Dagens aktivitet blev 32,35 km med racern, ut till Kungens Kurva och tillbaka. Det gick långsamt, jag hittade noll skyltar så jag fick kolla GPSen på mobilen stup i kvarten. Dock är alla mil välkomna just nu!

Väl ute storshoppade jag på XXL. Det som fick följa med hem var:
-Vattenflaska
- Vattenflaskehållare till cykeln (min hade gått sönder)
- 1 energibar
- 4pack med gel, äpplesmak (tog en innan hemvägen)
- Simdolme (se nedan)

En sån här (inte samma färg men). En flythjälp som man har mellan låren för att få bättre vattenläge i vattnet. Senast jag simmade fick jag hjälp av en shysst kille i bassängen som visade mig lite teknik! Och jag insåg att en sån här verkligen kan hjälpa! Nu ska jag bara få inviga den! :)

Jag börjar tänka lite på hur jag ska vara klädd och förberedd nästa helg. Förut hade jag tänkt ha håret i en tofs och sen fläta det, men jag klippte håret nu i veckan och nu var det inte alls lika lätt. Troligtivs blir det bara tofs, i klädväg blir det cykelbyxorna (ev förlängningsbenen), nike-linne, ev träningsjacka. I min lilla sadelcykelväska ska jag ha geler och bars. Om jag inte har jackan på mig ska jag försöka hitta på något som gör att jag kan ha 1-2 geler på ex armen (typ en gummisnodd?). Så man enkelt kan nå! Energi behöver jag ta innan första kontrollen efter 30 km. Ja, mycket tankar inför typ 6-7 h cykling!!

Nej, nu är det lunch som gäller! :)

Cykeltränad!

Var har tiden tagit vägen? Om en vecka är det andra kraftprovet - HALVVÄTTERN! Och - ja, jag är inte i närheten av de där 50 milen man ska ha i benen enligt rekomendationer.. Snarare en tiondel av det.. Om man inte räknar med vardagscyklingen, då kommer jag nog upp i 50.

Idag gjorde jag i alla fall ett tappert försök att få in lite mil, Stockholm Maratondagen till ära bestämde jag mig för att det iaf skulle bli 42 km.

Så jag gav mig iväg, cyklande söder om stan med tanke på maratonet inne i stan.. Kors och tvärs ser ni ju att det blev - men, distansen kom jag upp i iaf! Och dessuom lite mer tror jag allt, råkade stänga av klockan och glömma sätta på den när jag skulle se var jag var, dessutom blev det en liten miss redan efter 7 km, skulle pumpa däcken och råkade släppa ur all luft, sen fick jag inte i luften, men jag mötte en snäll cyklist som hjälpte mig!

Men, 45 km på 2.05, själv, drog hela tiden och dessutom i lite trafik får jag klassa som bra! När jag kom hem var jag dock trött och armarna höll på att domna lite, fick i mig en återhämtningsbar som jag hade tänkt ha till vättern och sen kunde jag ta mig til affären!

Dessutom har jag under dagen hunnit med att hejja på maratonlöparna, cyklade till Västerbron och stod precis intill den. Fick se både motionslöpare och elitlöparna, shit vad de sprang på eliten!! Såg Isabella Andersson på nära håll och det är inte mycket annat än muskler och ben på den kroppen!! Inspirerande att se hur de kan pressa sig så!

Nu har jag dock bytt om till mjukiskläder och med det hellregn som är utomhus planerar jag inte att ta mig ut något mer ur lägenheten idag! Det vräker verkligen ner, men det är mysigt! Och bra, att få ur spänningarna i luften och ner med pollenet!

Imorrn blir det en tur ut till XXL, ska köpa en vattenflaskehållare och en flaska, kanske lite mer energibars och sen såklart få lite mer mil i benen!!