Triatlon - check!

Oj Oj Oj!!! Igår gjorde jag triatlon debut, jag hade hittat Sickla Triatlon på FB. Ett träningstillfälle men med tidtagning. Ca 800 m simning, 17 km cykling och 3,1 km löpning. Jag var mest nervös för växlingarna, tänkte mig att det skulle ta typ 10 min att få av sig våtdräkten.
 
Nåväl, jag kom dit och anmälde mig och sen småpratade lite med några människor, fick lite bra tips och sen var det samling vid stranden! Nytt deltagarrekord på 78 personer! Tyvärr ingen Lisa Nordén (hon hade dykt på för några veckor sedan och slagit banrekord på 45 min).
 
Så var det dags, ner i vattnet och simningen körde igång, OMG. Shit, det var trångt, fötter och armar överallt och dessutom låg solen rakt mot ögonen och mina simglasögon immade igen, jag såg INGENTING! Ganska snabbt fick jag ta upp simglasögonen i pannan och simma bröstsim, jag låg stadigt bland de sista, det visste jag att jag skulle göra. Jag simmade och simmade och simmade och kom typ aldrig fram! Det var tungt och kroppen var typ helt färdig när jag äntligen var klar med 800m simning. Shit, hur ska detta gå tänkte jag?!
 
Jag var rätt nära på att bryta, men så tänkte jag att nej, det får ta den tid det tar! Så, upp ur vattnet, krångla av sig våtdräkten, på med shorts, linne, strumpor, skor och cykelhjälm och sen iväg! Växlingen gick jättebra, tog inte alls lång tid och jag blev rätt förvånad över mig själv! Nåväl, i början av cyklingen hade vi motvind, det blåste på rätt bra men samtidigt kändes det skönt att vara i "mitt element", cykling är nog den del där jag känner mig mest stark! Det var bara att trampa på, trampa på. Så kom jag till punkten där man skulle vända tillbaka och det kändes bra att få vinden i ryggen igen!
 
Tillbaka in till stranden och växling igen, av med cykelskorna, hjälmen och på med löpskorna. Tog även fram solglasögonen som jag hade i ryggan och sen iväg igen! OMG - shit, mina ben var som trästockar. Jag kan absolut inte kalla det där för löpning, snarare stappling.. Men, det var bara att mata på. Jag var inte trött rent kondistionsmässigt, alltså inte speciellt hög puls, utan det var allt i kroppen som var trött! Benen var sega och stela. Men jag stapplade mig fram och gick i uppförsbackarna. Äntligen, började jag se målområdet och fick till någon form av liten spurt! I mål, jag ropade mitt startnummer "45" och sen var det bara att pusta ut! 
 
Så, på totalt 1:17:26 genomförde jag mitt första triatlon. Det var en helt ny upplevelse, hur kroppen reagerar när man ska ge sig ut efter att ha både simmat och cyklat! Det var ett bra avstamp inför Stockholm Triatlon, där är det lite kortare simning, men längre cykling och löpning. Det var iaf inte mitt sista triatlon, sjukt jobbigt var det och jag har ALL respekt för triatleter! 
 
I övrigt har senaste veckan bestått av lite all möjlig träning, midsommarafton cyklade jag typ 30 km, sen några dagar senare simmade vi ca 2000m på 60 min, sen i tisdags var det löpning igen, intervaller i baacke och på fält! Idag ska jag iaf ha vilodag från rejäl träning, benen är stela och jag är lite lite mer snorig än vad jag borde vara - snoret kan ju ioförsig vara pollen, jag måste verkligen lära mig att ta mina pollenmedeciner, så slipper jag näsfontän när jag är ute och tränar!! 
 
Vansbro börjar ju närma sig med stormsteg! I vecka kvar nu! Det känns rätt lugnt, det är ju bara paddla på med armarna och tillslut kommer man fram! 
 
Nu är det vilodag! :)
/Anja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback