Om en vecka!

Om en vecka nu vid denna tid är vi påväg ut med tunnelbanan till Lidingö. Jag skulle tippa på att vi är dunderpeppade. glada och lite lite nervösa.

Och efter den dagen har vi både avverkat en tjejklassiker och halvklassiker. Och sen då? Ja, den frågan har jag ställt mig. Vad händer sen? Kebnekaise augusti 2014 är ju spikat.. Men det är långt kvar tills dess!

Cykla? Springa? Triatlon?

Det finns mycket som jag vill, men vi får se vad det blir av!

Idag ska jag i alla fall iväg och springa ett 1mil terrängslopp, fick en startplats till det så jag går dit och tar det som ett träningslopp. Perfa! Vädret är strålande men lite kyligt fortfarande - har redan varit ute för att släppa ut Oakley, men det blir nog bättre när solen kommer fram!

Nu ska vi peppa sista veckan och sen kör vi allt nästa helg!
/ANJA

Bra träningshelg

Hela förran veckan kan ju verkligen klassificeras som en sjukt bra träningsvecka. Fick in (på 9 dagar) 46 km löpning, 120 km transportcykling, 40 km landsvägscykling och 1 gympass..

Veckan avslutades med ett löpevent där alla startavgifter gick direkt till ECPAT (förening mot barnsexhandel). En härlig trailrunda (i skogen) på ca 5 km - trots att jag tyckte vi var väldigt noga med att följa snitslarna fick jag höra att vi sprungit fel... Men men, tiden brydde vi oss inte alls om. Det tog oss drygt 40 min att springa 5 km - och hade det varit asflat hade det känts so ett skämt.. ;) Men, vi var överens om att det skulle bli en återhämtningsjogg. Vi gick när någon i gruppen kände sig trött!
Mysigt var det, fint väder och fantastisk natur - som avslutades med chokladbollar.
Idag har jag dock kännt mig lite låg - vet inte om det handlar om vädret (regn) eller mörkret eller vad det nu är. Nu ska jag kolla på Vetenskapens värld och sen ett program om en by i etiopien där det bor en massa duktiga löpare.
Hoppas på en mer postiv dag imorrn!/Anja

Cykeltur i solskenet!!

Sådärja! :D 40 km cykeltur med fika på mitten - fantastiskt väder! Härliga cykelvägar och framförallt SOL Bättrade nog på cykelbyxebrännan såhär på höstkvisten!

Fikat på mitten var helt fantastisk - tog en kardemummabulle och en kaffelatte. Benen svarade på bra - men på vägen tillbaka var det lite trögt, trötta ben som även imorrn ska få jobba lite (5 km löpning) innan det på måndag blir vila.

Jag är så glad, löpningen senaste veckan har varit fantastisk!
16 km i lördags + 5 km sön + 5 km mån + 5 km tis + 10 km fre + 5 km sön = 46 km!! Och - det bästa BENEN HAR HÅLLT! :D

Nu blir det dock horisontalläge i soffan idag och en liten cykeltur ikväll.

/ En glad anja!

FredagsLys!

Godmorgon!
Igår var jag iväg på kvällen till Haglöfs Night Trail - ett 10km lopp i skogen, på kvällen, i mörkret, med reflexer på träden!

Kroppen svarade rätt bra, det hela började med en stigning upp för en slalombacke, sen skogsstig och småstid, obanat blandades med litet parti asfalt. :) Sista 2 km var det mestades småstig och inga stigar alls, kroppen var trött och benen hade svårt att mata på sista biten. Men, det roliga var att jag och en tjej sprang om varandra till och från - 3 gånger tror jag - i sista backen såg jag henne och sprang om, och ropade och hejjade! Sen kunde jag öka på och glida in i mål precis innan henne!

Efter det blev det after run, vi stod kvar och pratade om allt och inget :) Vid 23-tiden var jag hemma och hade lite svårt att sova, kroppen var nog uppe i varv, så lite dåligt har jag sovit - men, det är bara på det igen! För kl 09:00 ska jag träffa två cykelvänner och ge oss iväg. En "kort" cykeltur (ca 4 mil) står på schemat (inklusive fika självklart!)

Så nu är det nog dags att sluta blogga och börja klä på sig och fixa packningen
/Anja

Sjuk

Åh, jag hittar aldrig något flyt i träningen, det är så frustrerande. Förra veckan var det massor av jobb (det blev extra de kvällarna jag brukar sluta tidigt). Min plan var därför löppass på torsdagen, och sedan träning lördag och söndag. På torsdagen när jag kom från jobbet hade jag så sjukt ont i huvudet, så jag hade verkligen ingen lust alls att pallra mig ut. Tänkte att det var dumt att jag inte bara gjorde det, för då skulle förmodligen huvudvärken släppa, men ut kom jag i alla fall inte. Med facit i hand kanske det var ett klokt beslut, på fredagen vaknade jag med feber. Så i helgen när jag var riktigt ledig och knappt hade något planerat spenderades tiden mestadels inne på soffan. Hade bokat ett skivstång teknikpass på söndagen och det passet går bara någon gång per termin (extra långt pass skivstång för att man ska få mycket hjälp med tekniken). Så surt att jag missade det. Dessuom blev det alltså ingen träning alls förra veckan. Veckan innan det lyckades jag ju få in 3 pass, men jag får liksom aldrig något flyt och kontinuitet i träningen och det gör nog att det mesta av resultatet uteblir. Men men, nu hoppas jag att jag blir frisk snart (är fortfarande väldigt snuvig och lite hängig). Och jag är glad att jag är sjuk nu och inte om 3 veckor. Lidingö måste genomföras, annars är de andra grenarna gjorda "i onödan", så jag kommer ta mig runt det där varvet vare sig jag är sjuk, otränad eller vad det nu kan vara - så är det bara!

Till helgen som kommer är jag också hemma en hel del, så jag hoppas att det kan bli lite träning då i alla fall, så att inte den här veckan också blir träningsfri. Men som sagt, först ska jag bli frisk, det borde inte ta mer än ett par dagar till nu.

/Hillevi

Kvällstur!

Igår tog jag mig ut på en kvällstur med min nya pannlampa och det var kärlek vid första ögonkastet!

Så häftigt att vara ute i mörkret med enbart stigen upplyst av lampan, reflexerna på träden lyste lampans sken och visade vägen. Jag sprang i princip bara på små skogsstigar och rakt ut i terrängen. Å så en vända upp på Hammarbybacken för att kolla på utsitken!

Tyvärr har Garmin-kartan försvunnit någonstans i uppladdningen - men totalt blev det:
55,55 min
5,37 km
9,29 min/km
138 bpm i genomsnitt

Jag brydde mig inte alls om kilometer eller tider, utan gick när hjärtat jobbade på tok för mycket och bara njöt!

Fantastsiskt, jätteskönt att hitta en ljuspunkt nu när vi går mot mörker.. :)

Nu är det jobbdags!!
/anja

Testlopp inför Lidingö!

Nu sitter jag med fötterna i ett varmt fotbad och har Körslaget på framför mig på TVn, Faboulus life of Anja - 26 år gammal... ;)

Men kroppen är trött efter dagen. Den började redan vid 7,30 imorse då jag klev upp, Strax innan 9 packade jag ihop mig och hoppade på hojjen och trampade iväg... det tog mig 45 min att ta mig med kroppskraften ut till Lidingö och jag var inte ensam! Massa löpare var ute på ön för att testspringa!

Vid 10 startade vi, jag placerade mig i gruppen som skulle hålla 6,30 min/km tempo. Mitt mål var att springa 12 eller 16 km (de erbjöd 12,16,22km). Kroppen svarade bra, matade på och kändes jättefin. En väldigt fin dag, dock lite för varmt för att det skulle vara perfekt för min del, säkert 22-24 grader så det var svettigt. Fram till vätskekontrollen vid ca 8 km svarade kroppen jättebra och jag började seriöst drömma lite om 22 km.. Men sen - mellan 8-12 km kommer de där backarna upp-ner-upp-ner-upp-ner.. Och de sliter. Jag fick börja slita och var rejält mycket mer trött vid 12 km.. Där bestämde jag mig för att det fick bli 16km.. Så efter 12an fortsatte jag rätt direkt, men fick sakta ner och gå en bit.. Kroppen var riktigt trött!! Jag gick i uppförsbackarna och peppade mig själv med att det bara var 4 km kvar... Efter 2 km gick det bättre och jag kunde mata på lite, och sen ut på gärdet och få springa imål.. Jag tror att de där 16 km tog någonstans 1h 40 min..

Efter löpningen tog jag mig med cykeln via stan, en av mina favoritförfattare Fredrik Backman skulle signera sin nya bok på Akademibokhandeln Odenplan så jag cyklade förbi där. Mot att jag köpte en bok, fick den signerad med en autograf och en bild på ett marsvin fick jag också en bulle av Akademibokhandeln och den var nog min räddning idag! För jag var inte hemma fören strax efter 15 och käkade lunch vid 15,30 (frukost åt jag vid 8 tiden)...

Totalt kunde jag casha in 48,48 km cykling & löpning (32+16) och 1834 förbrukade kcal! :)

Planen för morgondagen är en lättare cykeltur ut till Bromma Blocks för att gå på XXL sport och köpa lie energibars/geler. Det är lite lopp och löpningar de kommande helgerna och jag vill försöka minimera det här med att äta lunch toksent.

Dagens garmin-sammanfattning ser ni här: