En mil på skidor

Igår åkte vi till en sjö uppe vid Kilsbergen, vid Rusakulan, där de spårat på isen runt en sjö. Tror de skottat ihop snön för att sen kunna dra spår och eftersom det bara är is under så kommer det ju aldrig fram en massa skräp och sånt, så då behövs inte så mycket snö. Man får ta vad som finns helt enkelt. Spårat på en is innebar alltså HELT platt överallt och inga jättefna spår direkt, men helt ok. Ett varv runt sjön var en mil. Det var sjukt jobbigt att man fick staka typ hela tiden. Ibland kom man in i något flyt och bara åkte på, men ibland önskade man bara att det kunde komma någon upp- eller nerförsbacke så att man fick använda några andra muskler ett tag. Men Vasan ska vara ganska platt har jag hört så det var säkert bra träning :-) Jag bestämde mig för att åka ett varv och försöka att inte stanna så mycket, utan försöka köra på så gott jag orkade. Det tog mig 1 timme och 10 min. Stannade 2 ggr och tog lite nyponsoppa, men det var typ 2-3 minuters stopp på vardera ställe, så inga långa pauser. Det var ganska jobbigt att man inte kunde vila i någon nerförsbacke eller så, utan så fort man ville vila lite så tappade man farten helt. Sen har jag förmdoligen kass teknik också. För trots att jag står och stakar så kom det ju folk och stakade förbi. För mitt otränade öga ser det ut som att vi åker likadant, men de får så mycket mer fart framåt av sina stavtag. Inte lätt med tekniken tycker jag. För övrigt blåste det som fasen igår och att man var ute på en öppen sjö gjorde ju inte saken bättre. Skönt med medvind, men gick grymt trögt i motvind.
Gårdagens skidpass blev veckans fjärde och sista träningspass. 4 pass känns alldeles lagom för mig. Har trappat upp dosen sakta men säkert och nu är det inte många veckor kvar till Vasan, så jag kommer nog inte öka träningsdosen mer än såhär. På Vasan ska kroppen vara utvilad! :-) Ikväll väntar spinning. Ett vanligt medelpass, har faktiskt aldrig varit på det, haha. Går alltid på de lite längre passen, men nu fick jag ta det som det fanns plats på helt enkelt. Träningsvärken i höftböjarna från igår blir nog inte missnöjda över att passet är lite kortare idag :-)
/Hillevi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback