Pulsklocka

Idag körde jag veckans andra träningspass. Eftersom G köpt ny pulsklocka, så har jag tagit över hans gamla, så nu kan även jag se hur hårt (eller dåligt) jag pressar mig själv :-) Så idag sprang jag samma runda som i måndags för att se hur pulsen ligger när jag springer som jag gjort tidigare. Tänkte att jag utifrån det kanske kan se vad jag kan ändra på för att få ut mer av träningen. Sprang in på en halvminut snabbare än i måndags, så det blev i princip samma tid. Fick en medelpuls på 156 slag/min. Det var ändå högre än jag trodde eftersom jag går emellanåt. Jag kom fram till att jag springer en bit och får efter en stund upp pulsen på 170-175, då är jag så trött att jag börjar gå. Jag går ungefär tills jag har pulsen nere på 140, då börjar jag återigen springa och jobba upp pulsen till 170-175. Det här är alltså hur jag sprungit tidigare när jag tränat. Nu är jag lite kluven på hur jag ska träna framöver. Får kanske göra som Anja och leta upp lite träningsplaner som man kan ha som hjälp. Jag skulle ju kunna försöka hitta ett tempo där jag kan ligga stadigt på165-170, eftersom det ändå är en relativt behaglig puls, eller ja, i alla fall en puls jag klarar av att hålla. Men samtidigt vill jag inte springa allt för sakta det känns inte kul heller, kanske t.o.m. så att tiden försämras av det. Idag hittade vi inte klockans gps, men jag ska leta rätt på den också så att jag kan se tempot. Då blir det nog lite lättare att komma fram till hur jag ska lägga upp träningen. Kanske en av anledningarna till att jag fick klockan - ingen inbyggd gps :-) En sak är i alla fall säker, jag måste börja springa längre sträckor!
 
/Hillevi

Kommentarer
Elin säger:

Vad är det för klocka? :)

Svar: Hmm, bra fråga. Det är en suunto iaf. Gustav har haft den ett par år så det är ingen av de senaste :-) Men den fyller sin funktion och jag kom ju billigt (gratis) undan tack vare att han är lite prylgalen och vill ha de nyaste funktionerna :-)
Anja, Hillevi, Matilda

2012-08-03 | 09:56:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback