Mera löpning

Nu har jag även fixat gps till min pulsklocka, eller hittat den rättare sagt. Så igår var jag tvungen att springa min vanliga runda för att se hur lång den var. Eftersom knappt en kilometer går på skogsstigar så har jag inte kunnat göra någon exakt mätning innan. Till min stora besvikelse var rundan bara 4,3 km. Jag som uppskattat den till 4,5. Suck! Det är verkligen ingen lång runda. Men nu när jag kan se hur långt jag springer känns det lättare utöka rundan lite lagom för varje gång. Förra veckan blev alltså 3 löppass, men med exakt samma tempo och exakt samma sträcka. Tror inte man utvecklas särskilt mycket av det, men nu är jag i alla fall igång igen med träningen och har fått ordning på pulsklockan och skaffat mig lite koll på hur jag ligger till med allt som man mäter med den. Så nu är det bara att börja jobba utifrån det. I princip alla träningsprogram för löpning säger att man ska mixa löppassen med intervallpass och styrka. Det känns inte alls lockande att köra det ute själv, så jag får nog snart börja träna inomhus någon dag i veckan. Just styrka och intervallpass tycker jag är perfekt att köra på gruppträning, för det är något som jag behöver lite inspiration för att klara av på ett bra sätt.
 
En liten summering av gårdagens pass förresten... Jag har inte lärt mig hur man kopplar klockan till datorn än, så det blir inga stiliga diagram som Anja har ;-) Hade en medelpuls på 159 slag/min, 3 högre än senast. (Borde btw göra ett maxpulstest för att ha ännu mer nytta av det här.) Medelhastighet 9,3 km/h. Maxpuls 179. Tiden var 10 sekunder sämre än sist, tror det var för att jag fick håll den här gången.
 
Löpningen känns faktiskt mycket roligare nu när jag kan koncentrera mig på pulsen, det är något i alla fall. Annars tycker jag mest man tänker på hur jobbigt det är, haha, jag är ingen löpare :-D Men!! Kan ju kanske bli ;-)
 
/Hillevi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback