Dåligt med träning, men ikväll tog jag mig ut...

Man tycker att tiden till träningen borde finnas just när man är ledig. Men när man är ledig så planerar man in heldagssysslor och projekt hela tiden och hinner inte alls med träningen. I vardagen är träningen mycket mer prioriterad, för mig i alla fall. Så förra veckas mål att det skulle bli mer än ett träningspass fixade jag inte, utan stannade på mitt löppass som enda träning. Den här veckan har inte börjat bättre, men ikväll tog jag mig ut och sprang, trots mörkret, kände mig tvungen. Jag ska springa milen om exakt en vecka, och har hittills sprungit över 6 km en gång. En mil?! Vet inte hur jag kunde anmäla mig till det när det finns 5 km, men men. Gjort är gjort och nu är det bara att gilla läget. 
 
Nu till dagens träningspass. Jag tyckte faktiskt att jag hade hyfsat flyt i löpningen idag, jämfört med vad jag brukar ha. Kunde hålla lite jämnare tempo, även om jag ibland måste gå en liten bit för att få ner pulsen en aning. Men pulsklockan gör verkligen löpningen roligare, och dessutom lättare för mig när det gäller att hålla ett jämnare tempo, eftrsom jag kan jobba med att hålla en jämnare puls. Jag fick springa en ny runda idag, det var så mörkt så jag såg knappt vart jag satte fötterna, så skogen var uteslutet. Dagens runda blev 5,1 km och tempot blev 9,8 km/h,  så det tog dryga halvtimmen med adra ord, 31 minuter. Jag hade en maxpuls på 175 och en medelpuls på 159, vilket känns helt ok. Maxpulsen var jag uppe i på de sista hundra metrarna,brukar alltid försöka springa slut på all krafter jag har kvar när jag ser mitt hus :-) Ingen nerjoggning här inte, får bättra mig på det :-P I övrigt tycker jag faktiskt att det går bättre och bättre med att inte få så höga toppar med pulsen, förut kunde jag få upp den närmre 180 så fort jag sprang en lite längre sträcka, men nu stannar pulsen runt 170 och jag kan hålla ett tempo som håller pulsen där, det gör stor skillnad, blir väldigt mycket lättare så.
 
Nu ska jag stoppa i mig ett ägg innan sängen kallar. Blir att sova med blött hår, gillar det inte, men så kan det vara ibland om man ska få till någon träning överhuvudtaget. Gonatt!
 
/Hillevi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback