Blodomloppet

Igår var det dags för ännu en prövning, ett tillfälle att få se om träningen gett något resultat. Milen klarades av på 62 min. Eftersom jag aldrig sprungit längre än dryga 6 km så kan jag inte jämföra med särskilt mycket, men jag konstaterade att jag hade ganska precis samma tempo som jag haft när jag tränat kortare sträckor och att jag orkade hålla ett väldigt jämt tempo. Jag var sjukt trött på slutet, men i mål tog jag mig i alla fall. 
 
Jag höll ett betydligt jämnre tempo än vad jag gör när jag tränar. Typ ett joggingtempo, mer än springa. Så de första 4 km sprang/joggade jag utan att gå något steg. Vid 4 km var det vätskekontroll så då tog jag mig friheten att gå någon minut. Eftersom jaf hade bra ryggar fram tills dess så höll jag i, men insåg ju sen att det inte var konstigt att jag orkade haka på, för tempot var väldigt lågt. När jag tränar hemma hinner jag ju varva mellan att gå och springa på samma tid. Jag vet inte vad som är bäst, pulsen låg jämnare igår i alla fall. Men på slutet var jag väldigt trött och fick gå några ggr. Hade dock bestämt mig för att inte tappa pulsen under 160, så det blev bara några korta sträckor där jag hann få ner pulsen lite. Jag hade igår en medelpuls på 170. Det är ganska högt tycker jag själv och för mig är det ett kvitto på att jag i alla fall kämpade på bra utifrån mina förutsättningar. Den högsta pulsen på 180 hade jag vid målgången där jag spurtade förbi en hel del folk, lite kraft fanns det med andra ord kvar i benen. 
 
Det som jag märkt när jag tränat och märkte även igår är att jag får mycket ondare i knäna av att jogga än att springa, måste ha något med mitt löpsteg att göra. Jag tycker att det borde vara tvärtom, men det är det inte. Så igår hade jag ont i båda knäna efter typ 1 km och sedan resten av sträckan. Så idag är det ajaj! Blir nog ingen mer löpning den här veckan :-) 
 
Jag är i alla fall nöjd över prestationen igår. Visst tänker man att "hade det inte varit så mycket folk i början så hade jag kanske klarat under timmen" men samtidigt så hade jag säkert inte haft lika mycket kraft kvar i benen mot slutet om jag inte varit tvungen att gå första biten för allt folk. Jag vet inte, men jag sa innan att jag skulle vara nöjd om jag klarade under 65 och det gjorde jag, det var mitt mål. Jag såg när det var 2 km kvar att jag hade knappt 9 minuter på mig. Hade ju sprungit på över 6 min/km innan ich behövde alltså öka till 4-4,5  min/km för att klara timmen. Och jag var sjukt trött, sp jag kände att det inte skulle gå. Lite dåligt att jag gav upp redan vid 8 km, men som sagt, jag är nöjd med tiden ändå :-) Det jag är mest nöjd över är att jag höll ett jämt tempo genom hela loppet, trots att jag aldrig sprungit så långt tidigare.
 
Förresten, sprang på en gammal klasskompis under loppet också, som gör tjejklassikern. Hon sa att det där loppet inte gick att jämföra med Lidingö, för Lidingö är så sjukt mycket jobbigare. Inget man vill höra kanske, men det betyder alltså att mer träning krävs. Kan inte ligga på latsidan för att jag tog mig igenom en mil igår. 
 
/HIllevi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback