Långpass som sent kommer glömmas!

Igår förmiddag stack jag alltdå ut på långpass. Laddade ryggan full med vatten (1,5l), en flapjack (energibar) och som vanlgit en nöd-gel. Tog mig ut och började som vanligt upp på Hammarbybacken, kroppen känndes fin, försöker på mina långpass hålla mig till en lagom pulsnivå, dvs 140-165 ungefär. I en kort liten nerförslutning efter HBB small det dock till, en rot eller något annat skit och jag var inte med på underlaget så jag låg på marken.. inget skadat - men alltid lika snörpligt att ramla... 
Jag sprang och sprang, mestadels obanad stig. kom till nackareservatet vid ca 10km och jag bestämde mig för att ta källtorpssjön runt och sen tillbaka. ganska precis längst bort runt källtorpssjön så började det flimra framför ögonen. Jag identifierade det rätt snabbt som migrän och analyserade hur jag skulle kunna lösa detta. Sprang lite försiktigt och åt lite bars (hård träning och lite mat har tidigare utlöst min migrän). vid badplatsen i källtorpssjön insåg jag att detta utvecklas inte bra. Jag beslöt mig för att promenera hem och tog både den sista barsen jag hade och min nöd-gel. Flimmret försvann ett kort tag, men de 6 sista km hem var TUNGA. Jag blev mer och mer trött, ögonflimmret försvann inte och huvudvärken började komma. Väl i Hammarbyhöjdens C smet jag in på coop och köpte en cola och mars, försökte hinka i mig lite cola och ta mig hem. Jag var helt färdig när jag kom hem och värmde lite mat, fick i mig lite mat och cola och sen la jag mig i sängen och sov 3h. 
 
I natt sov jag också 11,5h och det känns bra idag, jag blir lite nervös när man råkar ut för något sånt här - börjar analysera VARFÖR detta händer, vad har jag gjort annorlunda? varför blir det såhär? För detta är ingenting jag vill vara med om igen! 
 
Idag blir det vila och lugn återhämtning. Tänkte mig en promenad med vandringskängorna för att gå in dem lite. gå ut med kartonginsamlingen och kanske handla lite. 
 
Jag hoppas att kroppen återhämtar sig och kan vara med på banan igen snart!
/Anja

Kommentarer
Helena säger:

Köp zomig nasal (migrännässpray) och ta med dig, den är dyr men superbra! Väl värda pengarna. Jag brukar ta den där flimret kommer, så hinner den verka innan huvudärken kommer. Man blir lite dåsig, men den är guld värd i nödsituationer! Dessutom brukar man inte få migrän nr man har medicin med sig :) Puss på dig hurtbulle! <3

Svar: Jag får köpa en sån och ha i löparryggan.. :)
Anja, Hillevi, Matilda

2014-05-06 | 10:24:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback