April - en bra månad

Ännu en månad att lägga bakom sig. April, som ju blev en frisk månad med en hel del träning (med mina mått mätt). Eftersom fjällsemestern över påsk innebar träning 6 dagars träning i rad, fördelat på 2 olika veckor, så tror jag att april kan sammanfattas med ca 3 träningspass/vecka i snitt. Och, det bästa av allt - jag har varit frisk hela månaden!! :-D
 
I och med att jag varit mer frisk så har jag hittat bättre flyt i träningen och börjar känna att den också ger resultat. Så fort man blir sjuk känns det som att man backar ett steg bakåt, men nu när jag varit frisk så är varje steg framåt en hjälp för nästa träningspass. Jag har dock varit dålig på att styrketräna, så jag ska försöka bättra mig med det nu i maj. Men det är en härlig tid för träning utomhus, så det har mest blivit löpning, cykling och skidåkning förstås. 
 
Med löpningen så tar jag små, små steg framåt, men jag springer liiiite längre och lite snabbare för varje gång. Mitt mål är att springa lika långt eller längre än mitt senaste löppass och strunta i vad tempot blir. Men trots det så har tempot blivit lite bättre för varje gång och ändå känns det lättare och lättare, en härlig känsla! Men som sagt, det ytterst små förändringar i hur långt jag springer, så jag löper fortfarande korta sträckor. Men jag känner att mina knän klarar mer och mer, så jag tror att det varit positivt att inte öka på för mycket på en gång heller. 
 
I helgen var jag och hälsade på i mammas sommarstuga och vi hade med cyklarna och tog oss en tur runt sjön som ligger där. Det var mitt första riktigt mountainbikepass (har bara cyklat asfalt och grusväg ett par ggr innan) så det gick verkligen inte fort fram. Vissa partier var vi också tvugna att gå, det gick helt enkelt inte att ta sig fram på cykeln. Men det var härligt att få köra i skogen och så blev det också en del grusvägar. Det som jag tycker är kul med MTB är att man kan cykla där det inte är någon trafik. När man cyklar landsvägscykel är det svårt att hitta de där riktigt fina vägarna och dessutom med så lite trafik som möjligt. Men ja, vii fick stanna och kolla karta mååånga ggr för att hitta fram, så rent konditionsmässigt var det väl inte det bästa cykelpasset. Men träning ska vara ett nöje också och det var kul att komma iväg och cykla på något nytt ställe :)
 
Löppass igår...
 
Söndagens MTB-cykling...
 
 
 
/Hillevi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback