Sjukdomar och träning

Är inne i någon lång period av sjukdomar, sjukdomar och sjukdomar. Har varit sjuk minst en gång i månaden sen Lidingö, bortsett från Januari månad. Med höstens fokus på hundens träning och med sjukdomar som försvårat att jag kommit igång igen så har träningen verkligen lyst med sin frånvaro och jag har tappat mycket av den grundkondition som jag hade fram till Lidingö.

Hur som helst, jag var i fjällen i mellandagarna och hann med skidåkning några dagar innan jag blev sjuk och många dagar av planetrad träning föll bort igen. Var sjuk sista dagarna i december då och sen alltså frisk hela januari. Jag köpte då årskort på badhuset och hann komma igång med lite simning. Men det vara bara januari som jag höll mig frisk och februari inleddes med feber ett par dagar följt av ihållande förkylning. efter en vecka kom febern tillbaks igen och förkylningen satt i ytterligare ett par veckor. Sista veckan i februari fick jag in några träningspass och sen var den månaden slut (det går så fort!!). Jag hann starta upp mars med en vecka riktigt fin träning, för att sedan få feber och förkylning igen. Det var alltså i måndags och just nu är jag bara lite snorig så min plan just nu är att simma på måndag och därmed vara igång igen.

Jag kan iaf nämna hur träningen sett ut sista veckan i februari och första veckan i mars.
Februariveckan:
Måndag, simning 1 km
Fredag, löpning 5 km
Lördag, styrka (skivstångspass på Friskis 1 timme)

Första veckan i mars
Tisdag, simning 1,1 km
Torsdag, löpning 5,5 km
Lördag, styrka (skivstångspass på Friskis)
Söndag, landsvägscykel 37 km

;in plan fortsatt är att fortsätta hålla 1 pass simning, 1 löpning och 1 styrkepass i veckan och utöka distans/snabbhet/vikter allt eftersom. Sedan lägger jag till cyklingen beroende på tid och väder. Kanske borde jag lägga mer tid på löpning med tanke på Lidingö, men mina knän protesterar gärna lite så jag tror inte det är fel att variera med annat heller, även om knäna såklart behöver vänjas. Det varma vårvädret som var förra veckan gav möjlighet till tidig cykelpremiär och det gav verkligen mersmak! Men så vaknade jag ju sjuk dagen därpå så då kändes det lite hopplöst. Men det verkar vara en mildare variant den här gången, så jag är nog snart igång igen. Igång med att bygga upp en grundkondition som jag som sagt tappat. Imorgon är det dags att anmäla sig till Vasaloppet, tur att det är långt tills dess :-D Jag åker nog till fjällen över påsk, så då blir det lite skidåkning igen, det ser jag fram emot!

/Hillevi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback