Kraftjoggen, Lidingö - och nu då?!

Nu var det bra längesen jag skrev, tror faktiskt Hille har hunnit skriva några inlägg mellan mina och vi brukar i vanliga fall vara ungefär lika "dåliga" på skriva ;) Bättring, bättring!

Jag har ju faktiskt inte ens sammanfattat Kraftjoggen här än. Jag skrev en lång och väl beskriven sammanfattning om loppet i mobilen direkt efter, skulle bara lägga in några bilder och skicka det - då hakade mobilen upp sig! Slutade med att jag blev så irriterad och efter det har jag knappt kollat på bloggen... lite överdrivet tjurig kanske... En sen sammanfattning med andra ord, den tävlingen var ju faktiskt sista lördagen i augusti. 21 km terräng med start på Skellefteå camping, vi skulle sedan springa ut mot Hedensbyns industriområde. För er som inte har varit här så kan jag trösta er med att jag heller inte hade varit där tidigare, bara kört förbi företagslokalerna men inte i skogen. Hur som helst, det var totalt ca 230 deltagare i 21 och 11 km-loppen. Starten från campingen började med en brant uppförsbacke, under E4:an och sedan mot Morö backe. Efter uppförsbacken hade jag blodsmak i munnen och insåg att jag behövde sänka tempot, men hur lätt är det när det känns som att verkligen alla springer om en. Jag kom till slut in i det, funkade bra fram till vi kom till ett litet berg vid 5-6 km. Benen blev helt stumma innan jag var uppe så jag gick faktiskt över toppen och funderade över hur dum jag var som inte kunde nöja mig med 11 km som de flesta andra. Jaja, bara bita ihop. Rullade på ganska bra till vätskekontrollen vid 10 km sen kom det värsta. Vi skulle "gena" genom skogen och ut på en annan grusväg, med stumma ben var det inte så himla kul att "hoppa" (kräla) över stockar, rötter, stenar med myrmark runtomkring. Trodde jag skulle dö, men jag överlevde. Efter det väntade en grusväg som bestod av sand. Till slut tog även det slut och då var det bara att följa grusvägen tillbaka mot campingen och målgången. Slutet gick ganska bra ändå och jag kom på något konstigt sätt i mål på 2 h 9 min! Hur det gick till vet jag faktiskt inte! Sammanfattningsvis var banan mest grusväg med några jobbiga backar och svårigheter som ställde till det lite för mig som inte är nån superlöpare. Vid prisutdelningen vann jag en Craftryggsäck, två par craftsockar, craftvattenflaska och nåt mer som jag inte minns just nu. Vilket flyt! Kanske blir det en repris nästa år trots att jag var i mål som 3:a (från slutet)... :D

Lidingö kändes ganska lugnt ändå när jag hade klarat längre före, men tji fick jag. Plugget hade börjat och min kropp har fortfarande inte riktigt kommit in i de nya rutinerna, men det borde jag inte skylla på egentligen ;) Loppet gick i alla fall jättebra första 5-6 km, jag såg på pulsklockan att jag ofta låg för snabbt så jag försökte sänka farten lite. Backarna kom där vid 8-12 km och de var hemska. Uppförs gick jag flera gånger och nedförs sprang jag om många, tror inte det är så bra taktik egentligen så jag ska se om det blir förändring till 2014 ;) I mål kom jag precis som Hille på 1 h 40 min, fem minuter snabbare än mitt mål så jag är jättenöjd! Min ena fot strejkade totalt på kvällen efter loppet så jag ska unna mig nya anpassade löparskor i höst/vinter.

Vinters målsättning för min del blir att försöka hålla igång träningen på gymmet. Vi har haft jättemycket i skolan första kursen så jag hoppas det lugnar ner sig lite så jag hinner med annat också. När skidorna får komma fram tänkte jag faktiskt försöka komma igång i vinter. Funderar på gå en skidkurs för att lära mig bättre teknik inför Vasaloppet 2015 så jag kan spara energi där det går. Tror även jag ska satsa på att köra Malmstråket, det är en populär skidtävling här som går från Boliden till stan, 5 mil. Det borde vara lagomt för i vinter, haha! I helgen är det skidmässa, hinner jag dit imorgon ska jag dit och kolla lite valla. Funderar på köra på tejp i vinter men vi får se. Kanske jag borde börja ta bort fjolårets valla, klistret från Mora sitter fortfarande kvar...... ;)

Höres! /Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback