Halvvasan - check!

För en vecka sedan satte jag mig på tåget mot Mora för tredje gången. Nu skulle vi ju åka längre än tidigare och trots att jag vet att det är just skidträning jag behöver så har jag knappt fått mig ut i vinter. Förstår egentligen inte varför jag tycker det är så tråkigt att åka här hemma... Jämfört med tidigare år så har jag haft en högre och mer regelbunden träningsdos under hela vintern, nu var jag ju både i Thailand och Dublin men förutom det har jag nog kört i snitt 4-5 pass i veckan och då oftast dubbla gruppass eller gym, totalt ca 1,5 h åt gången, dock aldrig längre än så. Jag tycker det har flutit på väldigt bra men jag känner att jag har stått och stampat lite på samma ställe ett tag så jag har haft svårt att veta om det är att jag helt enkelt skulle behöva en ny utmaning/tyngre träning eller om jag bara har svårt att tömma mig helt. Förra torsdagen köpte jag en pulsklocka, en Garmin Forerunner 210, jag har inte riktigt lärt mig hur allt fungerar än men det ska bli kul att se om den kan hjälpa mig.

Själva loppet gick väldigt bra för mig, i efterhand är jag jättenöjd med allt och hade inte kunnat göra något bättre med samma förutsättningar. I starten hakade jag på en grupp som enligt mig körde på väldigt bra, på gränsen till för snabbt, och i den gruppen fanns Anja. Det fungerade bra i ca 9 km innan jag släppte de i en backe då jag tyckte att det gick för snabbt, kände på mig att jag inte skulle klara det tempot hela vägen men jag hade i alla fall fått en bra start. Mitt glid var otroligt bra, precis som förra året. Tyvärr hittade jag ingen som jag kunde hålla rygg på en längre tid då jag hela tiden tappade och hamnade efter när det var stakning men åkte ikapp och förbi i nedförsbackar. I uppförsbackarna gick det sjukt segt ibland, korta backar klarar jag ganska enkelt men bara de är liiite längre så har energin totaldött en bit in i backen. Blev helt enkelt väldigt ryckigt för mig. Efter 3 mil kände jag mig fortfarande ganska pigg, tänkte tanken att det vore skönt att ha gått i mål då men det var bara att bita ihop. Efter det började egentligen den värsta smärtan, jag har knappt stakat på träning och det började kännas rejält med drygt en mil kvar. Kände även att hälarna gled runt en del i pjäxorna så jag förstod att jag fått/skulle få blåsor, vänsteraxel kändes också väldigt stel men just då är det bara att lägga allt det åt sidan.

Jag har lyckats lägga in åkningen i Garmin Connect men jag vet inte hur jag ska göra för att kunna lägga in det här, måste helt enkelt kolla upp det. Jag vet inte exakt vad jag har för maxpuls, men jag var uppe i 189 slag/min och hade en medelpuls på 171. Medelfart 10,6 km/h (precis som Anja) och maxfart 40,9. Tyvärr dog mitt batteri 1,3 km från mål så jag fick inte med sista biten... Hade varit kul att se allt, jag som spurtade om en precis före mål! :P Enligt diagrammet gjorde jag av med 3175 kalorier, det är dock mycket mer än vad Anjas visade så jag vet inte vad som stämmer.

Jag kom i mål på 4 h 11 min och är sjukt nöjd med det! Jag hoppades innerst inne att jag skulle komma i mål kring 4,5 h men jag skulle vara nöjd med allt under 5 h, så det är ju mycket bättre. På något sätt så ÄR det speciellt med tävlingar :)

Kram Matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback