Stockholm Triatlon

Sprint distansen 750m simning - 20 km cykling - 5 km löpning
 
För en vecka sedan drygt var jag påväg till stan för att checka in mig. Det var gott om cyklar och folk där, så jag fick orientera mig lite och till slut hittade jag var jag skulle ställa mig cykel, jag var ute i god tid så vid de cykelställen var det inte speciellt mycket cyklar. Sedan hade jag ca 2 h till start så jag gick mest runt och kollade och sen satte jag på mig våtdräkten och gick mot simningen. Tankarna snurrade på hur jag skulle genomföra loppet och hur jag mobiliserade mig framåt. 
 
Så, äntligen 11:30 var det dags för första sprintgruppen - min! Vi fick hoppa i den 19,1 gradiga vattnet och vänta lite vid bojar för vår start. sedan gick startskottet och den sedvanliga trängseln vid starten. Jag försökte blanda frisim och bröstsim och framförallt hitta en bra rygg att ligga bakom. Mitt största mål för dagen var ju att simma på runt 20 min och inte vara sist upp ur min grupp. Efter 20:36 var jag uppe ur vattnet och jag var inte sist upp ur min grupp! :) Så var det bara att försöka kränga av sig simmössorna (jag hade tagit dubbla mössor för att sätta simglasögonsbandet ovanpå den första men under den andra - så ingen skulle råka slå av det). Och springa mot cykeln - och springa fick jag göra! Transitionarea var riktigt stort. Men växlingen hann jag med på 4:29. Hade satt fast en gel i mitt nummerlappsband, men tyvärr tappade jag den... 
 
Ut på cyklingen och på vägarna var det fullt!! I triatlon ska man ju hålla 10 m till framförvarande cyklist, det gick inte på mitt första varv. det var så fullt!! Jag lyckades i alla fall trycka på ordentligt på rakorna men tog det lugnt i de skarpa svängarna. Tyvärr fick man ingen statistik på vilken plac man hade innan och efter cyklingen - så jag kan inte se hur många jag cyklade om/blev omcyklad av. Men jag har känslan av att jag cyklade om fler iaf! Målet var att cykla på 45 min och jag kom in efter 41:45! Andra transition gick på min snabbare, 3:22. 
 
Och ut på löpbanan, benen var inte så stumma så allt känndes bra, men jag saknade lite vätska. Vädret var soligt och varmt och jag hade inte druckit så mycket - tack och lov kom vätskestationen inne i gamla stan! Löpningen gick bra, jag matade på och fick lite extra energi när jag såg mamma som hejjade på mig! :) Efter 1 varv i gamla stan närmade jag mig upploppet och försökte trycka på, i den sista uppförsbacken kunde jag inte alls trycka på, blev omsprungen och stapplade mig in i mål efter en löpning på ca 26 min!
 
Summan av hela loppet blev alltså 1:37:19. Och målet var alltså under 1:50 helst 1:45!! :D 
 
Loppet gav mig verkligen mersmak på triatlon och jag ska försöka tävla någon mer gång. Ska försöka jobba på simningen också, framförallt att lite på och våga frisimma!! Dessutom skulle jag mer än gärna göra något åt min löpning, få ner den så jag blir snabbare. Men det är framtiden!!
 
Denna vecka har jag fått ta det lugnt, i tisdags var jag på löpträningen, och en dags vila var för lite, så i onsdags tog jag det lugnt på löpningen, det var hammarbybackenintervaller på schemat men jag promenerade upp när de andra sprang. Det räckte för mig! 
 
I helgen blir det också lugnt och sen nästa vecka drar jag igång igen. Jag försöker verkligen ladda om mot Lidingöloppet. Dock har jag en hel del andra smålopp innan, septemer är fullt av roligheter!
7/9: Provlöpning på Lidingö
8/9: Ev ett cykellopp (42 km) eller funktionär på det
13/9: Haglöfs Night trail (ett lopp i terräng på kvällen, med pannlampa!)
15/9: Tuggarns trail - ett 5km terränglopp 
21-22/9 ??
28/9 LIDINGÖLOPPET
 
På tal om pannlampa har jag köpt en riktigt kul pryl efter triatlonet, den kommer nästa vecka någongång. En pannlampa, Petzl Nao fick jag rekomenderat för mig och slog till när en butik hade rea.
 
En riktig värstinglampa med många funktioner, jag hoppas jag ska få riktigt kul med den i vinter, både i skidspåret och skogen! 
 
Jag är dessutom grymt impad på dig Manne!!! Fan 21 km terräng är TUFFT!! Du måste berätta när du genomfört det!!
 
Trevlig helg!
/Anja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback