Så gick det

Jag förnyade mitt kort på Friskis nyligen. Förra veckan gick jag dit på måndagen för ett pass skivstång-intervall. Ville komma igång med styrketräningen igen. Det var riktigt jobbigt på passet och jag kände att jag är sååå mycket mer otränad än vad jag var när jag gick på ett sånt pass sist. Hur som helst. Kl 1 på natten därpå vaknar jag och kan inte röra ena armen. Tror att jag sovit på den eller något för den känns så konstig. Vaknar efter någon timme igen av att armen gör så ont. Då känner jag att jag är riktigt svullen ovanför armbågen och det gör ont, ont när jag försöker böja armen det minsta. På morgonen tryckte jag i mig pronaxen och alvedon för att kunna jobba. Kunde inte jobba som vanligt med min raka, svullna arm, men kunde i alla fall stå ut.Fortsätter äta pronaxen i nästan en vecka och kan böja armen lite mer för varje dag och svullnaden gick ner tidigare än så. Jag brukar ha ont när jag kör triceps, men brukar aldrig känna något av det efter passen. Men den här gången blev armen överansträngd, inflammerad, eller något sånt. Var och simmade på onsdagen och fick köra bara benspark (skulle simma med ledsagaruppdraget, annars hade jag valt någon annan träning). Tyckte det skulle bli så kul att komma igång med styrketräningen, men nu vågar jag ju knappt köra styrka.

Har dragit igång den här veckan med mer träning än på länge i alla fall. Sprang 6,2 km i måndags (det var grymt tungt och jag blir inge bättre på löpningen), körde gymmet idag (med i princip inga vikter på triceps och bröst) och så har jag helgen kvar till att få in ett tredje träningspass. Även om det är löpningen som behövs, så vill jag vara lite försiktig med mina knän som brukar bråka ibland, så jag försöker att blanda upp med annan träning. Är nöjd om jag får in 3 pass den här veckan, det var allt för länge sen. Är dock ganska frustrerad över löpningen. För det första är jag helt död efter 6 km (inte ens ett halvt lidingö-halvlopp), för det andra ser jag att jag har exakt samma (låga) tempo nu som jag hade för ett par månader sen på samma sträcka, för det tredje lyckas jag inte hitta glädjen i löpningen överhuvudtaget. Negativ, japp! Inte sugen på vad som komma skall, men jag ska försöka utöka träningspassen något och fortsätta kämpa med löpningen. Men efter loppet har jag en känsla av att det inte blir någon löpning på läääänge.

Såg förövrigt att Vasaloppet lanserar ett nytt lopp nästa år. Vasaloppet i löpning, 9 mil löpning alltså (ingen stafett). Ingen utmaning för mig! Men jag är imponerad av de som antar den!
 
/Hillevi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback