Tillbaka till vardagen

Jahapp, då har 3 veckors semester fullkomligt rusat iväg och man har börjat jobba igen. Lite ångestfyllt är det allt, men det är inte mycket att göra åt det. Semesterns första vecka bestod mest av målning och tid för att underhålla sina sociala kontakter, och så var ju Elisabeth här några dagar också. Sen drog vi iväg till fjällen 1,5 vecka och vips så var semestern slut. Har aldrig haft 3 veckor semester i rad förut, så ska inte klaga, men det kändes ingen större skillnad mot två, haha :-)

Kungsleden var förövrigt grymt fint! Vi gjorde en tabbe när vi valde etapp, eftersom vi tog en etapp med väldigt varierad natur, tänkte att det kunde vara kul att få se. Det innebar inte bara kalfjäll utan även fjällurskog m.m. Fjällurskog i Lappland i juli är inte att rekommendera, som säkert alla förstår. Det var sjukt mycket mygg, men efter ett par dagar med dem så kom vi upp på fjället och allt blev frid och fröjd igen. Det gick inte ens att stanna och ta upp lite godis, både hunden och jag fick panik (tråts både myggnät och 3 olika myggmedel), men hur tung den där ryggsäcken än var så kom vi såklart före tidsplaneringen tack vare de där myggen i alla fall. Det var bara att gå tills tältet skulle upp i princip, så sista dagen kunde vi glassa runt på fjällstationen i godan ro. Uppe på fjällen var det underbart fint och vi såg in över bl.a. Rapadalen och en bit av Sarek. Synd att det ska vara så långt dit, skulle gärna gå en tur i höst med. Hemvägen tog lång tid, men det berodde helt och hållet på att vi inte hade någon tidspress. Vi tog buss Porjus, väntade där några timmar och sen buss till Jokkmokk där bilen stod. Sen tog vi bilen till Vilhelmina, sov där, åkte vidare ner till Åre för att kika lite och stannade sen i stugan i Tänndalen för ännu en natt. Dagen därpå åkte vi från Tänndalen och hem, så ja, 3 dagar bara att åka hem :-) Bilen rullade väl en 260 mil drygt (t.o.r.) så det var en bit att köra som sagt.

Men nu till träningen. Förra veckan hade jag bestämt att jag inte behövde träna eftersom vi skulle vandra. Det var klokt, den där vandringen gav mig träningsvärk i varenda muskel på kroppen. Att gå drygt ett par mil och dagen med 15 kilo på ryggen upp och ner för olika fjäll, det känns kan jag lova. Mer än vad man tror! Bilfärden hem gav kroppen välbehövlig vila. Nu är det ny vecka och jag har tagit nya tag. Sprang 4 km idag. Hunden har fortfarande lite skav på trampdynorna sen steniga bitar på Kungsleden, så han fick stanna hemma och det var inte alls lika kul som vanligt att springa. Gick segt och tungt, vet inte om det berodde på värmen eller om det bara var motivationen som tröt när jag sprang utan hunden. Har även ett nytt mål för mig själv nu, förutom 1 löppass i veckan alltså. Det är ryggövningar (har alldeles för klen rygg för att palla med mitt jobb egentligen). Jag har valt ut 10 övningar och till en början gör jag dem 1 gång i veckan nu, går alltid att öka på dosen allt eftersom. Så dem har jag gjort första gången idag också. Så målet just nu - 1 löppass och 1 pass med ryggövningar varje vecka. Veckan är redan fixad, men det beror på att jag kommer jobba tors-sön nu. Som en bonus cyklade jag till jobbet igår också. 5+5km blev det. Jag börjar sällan jobba kl 12, men igår gjorde jag det, så då kunde jag cykla eftersom Gustav tog hunden när han slutade kl 16. När jag börjar vid 9-10 så åker jag alltid hem på lunchen och går med honom, så då är det bilen som gäller. Nej, nog svamlat från mig, det blev en hel roman detta :-) Kör hårt med träningen nu alla!

/Hillevi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback