Måste få klaga lite... Eller mycket.

Ledig idag så startade dagen med ett functionpass. Svetten rann, jag kände mig duktig och kommer förmodligen ha en hemsk träningsvärk några dagar framöver :)

I medlemskapet på gymmet ingår bl.a. två kroppsanalyser. Jag gjorde en förra hösten (på förra årets medlemskap), en idag och tänkte göra en om några månader för att förhoppningsvis se lite resultat och få lite motivering. Man behöver bara ställa sig på en våg och hålla i två handtag så räknar den ut kroppsfett och muskelmängd i varje arm, ben och buk och procenten totalt i hela kroppen, bmi m.m.

Nu tror jag inte den är helt att lita på, förstår mig inte riktigt på tekniken att en våg med två handtag kan räkna ut hur mycket muskler/fett jag har, men jag kan tycka att det är bra att ha en ungefärlig riktlinje för att kunna få motivering till träningen. Jag har inte resultatet från förra hösten här, men jag vet att det var bättre den här gången - MEN det finns en sak som irriterar mig massor! Alla mina värden (fettprocent och bmi) var "bra och inom det normala" som hon på gymmet sa, men ändå så säger den här maskinen åt mig att jag borde förlora 5,5 kg fett. 5,5 KILO FETT! Tack och lov är inte jag den som bryr mig över att jag verkar väga några kilo för mycket, men jag är så irriterad på vilket ideal som finns. Jag tycker inte att jag är helt perfekt, visst finns det lite att ta i, men jag vill inte vara värsta stickan. Helt ärligt så vet jag inte var jag ska kunna träna bort över 5 kilo fett och fortfarande ha kvar lite former. Jag känner till flera som har haft ätstörningar och att få på papper att du borde gå ner några kilo för att hamna på "godkänd nivå" (för vem, förresten?) kan vara droppen som får bägaren att rinna över precis som min kompis sa idag, och det tror jag stämmer mycket bra.

Enligt mitt resultat så har jag i alla fall lite för mycket fett på benen, och även mer muskler på höger ben än på vänster. Så har det alltid varit sen mina år som fotbollspelare och av någon anledning verkar musklerna vilja ligga kvar på höger sida. Kanske kan vara bra att tänka på det, men jag tror ändå att allsidig och varierande träning är den rätta melodin.

Höll på gå till personalen på gymmet och fråga vad de har för maskin, men lyckades hålla mig. Tycker trots allt att personalen är bra förebilder och hoppas och tror att de har många vettiga åsikter om träning ifall man frågar de personligen. Att de sen har en maskin som jag irriterar mig på får jag väl ta och svälja... :)

Nä, nu ska jag ta och börja med middagen innan det är dags att börja fara mot kvällens tävling utanför stallet. Ska nog ta och köpa lite godis ikväll bara för att bevisa för mig själv att jag är tillräckligt duktig och inte bryr mig om den där sjuka saken.

Att aktivera sig på en lämplig nivå, äta bra mat och lyxa till det ibland. Det är faktiskt alla värda, även vi som har några kilo för mycket. 

/matilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback