Del 1 av 4 klar!

För två helger sedan var det alltså dags, det hade för min del varit en vecka innan med många klick in på vansbrosimningens hemsida och vädersidorna tills vi på onsdagen fick det slutgiltiga beskedet, pga vattentemp kortades simningen ner till 1,5km. Både skönt, och tråkigt. Skönt - för vi har ju simmat det så det kommer man klara, tråkigt för det kändes ju som man "fuskar" lite. 
 
I alla fall, väl uppe i Vansbro efter en sen tågtur till Örebro och Hille så fick vi parkering, snabbt och smidigt och inte spec långt att gå till området. det var varmt i luften, mina långa svarta tights sög åt sig värmen. Vi gick och hämtade ut våra startnummer och sen fixade allt som ska fixas innan, mat ska ätas, m.m. 
 
Vid tolvtiden började vi röra oss bort mot starten, gåendes med våtdräkten halvt på - då kände man hur varmt det var! och sen på med hela våtdräkten och badmössan och så uppvärmning på det! Nu var lufttemperaturen säkerligen över 25 grader, svetten rann nor på alla som stod och hoppade och skuttade där innan start. 
Så blev klockan äntligen 13.00 och det var våran tur! registrera chipet och sen äntligen få kasta sig ner i vattnet, vid denna tid var jag så överhettad i min svarta våtdräkt och svarta simmössa att det var en befrielse att få svalka sig! Så simmade vi iväg, Hille och jag höll ett stadigt tempo och de första 500m var en ren fröjd! Det var sån bra ström och jag fick upp ett bra flyt, så vi bara simmade på! Strax innan vändningen upp i motströmsdelen frågade vi en funktionär vad klockan var och han sa 13.10, wow! 10 min på de första 500 m, kanske skulle jag skulle kunna slå min tid från förra året. 
 
Så vände vi in i den kallare, motströms älven och genast fick man kämpa på mer, det var kallare, det var motströms (vilket kändes) och framförallt var det trångt, jag hade tidigt på medströmsdelen gått in till kanten och tagit en bra position för att förbereda mig. Tack och lov hittade jag en riktigt bra rygg att simma efter, ganska precis lagom snabb och sen höll jag - vissa partier skulle jag säkert kunna simmat snabbare än henne - men inte markant och då tar det mest energi att kryssa och simma om. Det var stor skillnad att simma precis intill kanten och några kroppsbredder längre ut! Så var det bara att paddla på, jag tappade Hille några 100 m innan mål och plöjde mig igenom vattnet efter den här tjejen. Som en mindre motorbåt kände jag mig! ;)
 
Så kunde man se klockan vid målet, den visade typ 13.37 och där insåg jag att jag absolut skulle klara av att ta förra årets tid på 40.57. Så slå handen mot tidtagningen och upp på rampen, säkerställa att tidtagningen blivit reggad och så upp, lite vimmelkantig försöker man få av sig våtdräkten för att få luft bättre! Men, man har klarat det! Leendet sprider sig på läpparna och jag spanar efter Hille, som dyker upp någon minut efter mig. 
 
Så, är det allt det där efteråt, både snack, dusch, torra kläder, mat och diplomuthämtning. Denna gång visade min tid 36:08 vilket innebar att jag nästan slog min tid med 5 minuter! :D 
 
Nu siktar vi frammåt mot Lidingö, ca 8 veckor kvar tror jag nu! Dessa 8 veckor kommer för min del betyda två vändor upp till norra Sverige, nu till helgen med några löparkompisar som ska springa ett Skyracelopp (50 eller 100km 3000 eller 6000höjdmeter), lite över min liga så jag satsar på att få en rolig löparweekend, sen ska ju hille och jag upp och bestiga Kebne i början på augusti, sen blir det också en tur till min pappa och även en tur till Riga med mitt nya jobb. Och allt detta innan 15/8! Mycket resande på ingång med andra ord!
 
/ Anja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback